Als fotograaf is het hebben van een portfolio essentieel om andere mensen te laten zien wat je kan en dat je geschikt bent voor een opdracht. Potentiële klanten, maar ook potentiële werkgevers, kijken bijna altijd naar je portfolio voor ze je inhuren. Als je vaak opdrachtgever face-to-face ontmoet is het handig om, naast een online portfolio, ook een geprint portfolio-album te hebben. 

foto1

1. ga voor variatie

Je portfolio is een verzameling van je beste werk, maar less is more. Evalueer je werk kritisch en kies alleen de foto’s die goed de kwaliteit van je werk representeren. Gebruik niet meerdere foto’s die veel op elkaar lijken. Als je toch meerdere foto’s van één fotosessie wilt gebruiken, kies dan foto’s die niet teveel op elkaar lijken, maar op meerdere punten van elkaar verschillen. Zorg wel voor consistentie in de kwaliteit en stijl van je foto’s. 
foto2bruid

2. kies één categorie

Denk aan je doelgroep wanneer je je album maakt. Een bruid die geïnteresseerd is in je bruidsfotografie heeft waarschijnlijk geen interesse in je landschapsfotografie. Als de foto’s door elkaar in één album staan wordt het lastig om een goed beeld te krijgen van je werk in de categorie waar ze geïnteresseerd in zijn. Mocht je meerdere specialisaties hebben kan je ervoor kiezen om meerdere albums te maken met één categorie per album. 

foto3

3. begin en eindig met je beste foto's

Het is vanzelfsprekend om je beste foto’s voorin te zetten in het album, maar vergeet niet dat de laatste foto’s net zo belangrijk zijn. De eerste foto’s geven een eerste indruk, maar de laatste foto’s hebben veel invloed op de indruk die je achterlaat. Daar wil je dus net zo sterke foto’s als aan het begin.