Tips en Inspratie: Sinterklaasavond

Het heerlijk avondje komt weer snel dichterbij. Ook dit wil je natuurlijk op de foto vastleggen en zo dat mooie moment bewaren. De spanning van die kleine gezichtjes als de zak van Sint voor de deur staat tot het uit volle borst meezingen met de sint liedjes, alles is het waard om vastgelegd te worden. Maar hoe doe je dat?

Want het is vroeg donker buiten en de kinderen kunnen niet stil zitten van verlangen. Allemaal zaken waardoor het lastig fotograferen is. HEMA gaat je helpen. Je krijgt antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe fotografeer ik kinderen?
  • Hoe fotografeer ik binnen?
  • Flitsen, hoe doe ik dat goed?

De kinderen

sint-kids

Sinterklaas is een echt kinderfeest. Het is altijd een uitdaging om de kinderen goed op de foto te krijgen. Hier een aantal tips waardoor je de leukste en mooiste foto's krijgt:

Neem veel foto's

Bespaar niet op de foto's. Neem er veel en uit verschillende hoeken. Je kunt bijvoorbeeld jouw camera instellen op continu. Als je dan de ontspanknop indrukt, neemt de camera een aantal foto's achter elkaar. Zo kun je later de mooiste foto er uit selecteren.

Spontaniteit

Kies voor spontane foto's en laat de kinderen niet te veel poseren. Je krijgt zo de meest natuurlijke uitstraling op de foto. Als de ruimte er is, neem dan wat afstand van jouw onderwerp en zoom in met jouw camera. De kinderen zien dan niet direct dat je foto's neemt en dat geeft een oprechte foto.

Beheers de verwachting

Weet wat je te wachten staat. Als het kind 'het' ultieme cadeau gaat uitpakken, hou je camera in de aanslag. Op het moment dat het kind het cadeau ontdekt, zijn de mooiste foto's. Blijdschap en verbazing kan je dan mooi vangen in die ene foto.

Verlaag je standpunt

De belevingswereld van de kinderen speelt zich lager af. Daarom is het goed om je als fotograaf ook te laten afzakken naar deze wereld. Ga op je hurken zitten of als mogelijk gewoon op de grond zitten. Je fotografeert dan het kind in zijn eigen leefwereld en leg je de juiste houding van het kind vast.

Vergeet niet dat elk kind anders is, ken het kind en weet wanneer je moet fotograferen.

Binnen fotografie

Je viert Sinterklaasavond doorgaans rondom de kachel met jouw familie en/of vrienden. Dit betekent binnen fotograferen met alle uitdagingen. Hier een aantal tips, die je kunnen helpen bij het fotograferen. Neem ze door en gebruik ze. Let op; laat je niet weerhouden om die leuke foto te maken als deze niet voldoet aan de tips. Met de tips krijg je betere foto's, maar je vangt niet altijd de beste momenten.

Ramen

Bij het fotograferen zal je rekening moeten houden met de ramen. Eventueel tegenlicht van buiten, als het nog schemert, of hinderlijke reflecties van licht of je eigen flits, kunnen de foto verpesten. Als het mogelijk is, kan je bijvoorbeeld blindering voor de ramen doen als zijnde (rol)gordijnen. Let op dat dit nu niet weer de sfeer van de foto verpest.

Ramen zijn één voorbeeld. Denk bij reflectie ook aan de hoogglans geverfde kast of spiegels.

ISO waarde

Bij elke camera, zelfs die op jouw telefoon, kan je de ISO waarde instellen. Hoe hoger de waarde, hoe lichtgevoeliger de camera reageert. De range kan uiteenlopen, maar waarden van 1600 zijn niet vreemd. Let wel op dat hoe hoger de ISO ingesteld is, hoe meer ruis je in de foto kan verwachten. Ruis vertoond zich op de foto als korrelig of gekleurde spikkels. Kijk zelf wat je mooi en acceptabel vindt.

Bestaand licht

Je kunt bij het binnen fotograferen ook gebruik maken van het bestaande licht van de lampen. Zo kun je meer lampen aanzetten dan normaal of dempers op lampen volledig open zetten. Het nadeel van kunstlicht is wel dat je rekening moet houden met jouw witbalans. Op jouw camera kan je de witbalans dan beter instellen op kunstlicht. De kleuren op de foto worden dan in balans gebracht ten aanzien van het kunstlicht. Let op dat er verschillende type kunstlicht, halogeen/TL/Gloeilamp, zijn met hun eigen eigenschappen. Stel daarom de witbalans goed in.

Flitsen

Een extra mogelijkheid om jouw foto beter uit te lichten is door te flitsen. Er komt echter veel bij kijken om goed te flitsen. Daarbij is er veel verschil tussen flits apparaten. Een flits in een telefoon is gewoon minder krachtig dan een opzet flits van een spiegelreflex camera. Meestal gaat het niet alleen om de kracht van de flits, maar meer om de hoek waarin je flitst. Lees hier onder verder wat jou kan helpen om mooiere flitsfoto's te krijgen.

Rode ogen

Niks is vervelender dan rode ogen op de flitsfoto's. Hoe komt dit nou? Rode ogen ontstaan omdat in de donkere omgeving de pupil van het oog groter wordt. Als je dan gaat flitsen, redelijk in een rechte lijn ten opzichte van de persoon, reflecteert het flitslicht in het oog en kleurt rood door de vele bloedvaatjes die in het oog zitten. Houd dus rekening met jouw eigen positie ten opzicht van de persoon die je wilt fotograferen.

Een andere oplossing zit in de instelling van de flits. Veelal wordt deze instelling aangeduid met de icoon van een oogje bij de flits. Deze instelling geeft eerst een pre-flits waardoor de ogen zich aanpassen aan het licht. Er zit echter een nadeel aan deze instelling omdat mensen denken dat de foto bij de pre-flits al is genomen.

Wat je ook kan doen is de intensiteit van het flitslicht aanpassen. Trucjes als een zakdoek of plakband op de flits verdelen het licht meer waardoor rode ogen minder snel voorkomen. Als laatste kan je het omgevingslicht aanpassen waardoor ogen gewend zijn aan het licht. Dit heeft als gevolg dat de pupil verkleind en dus de kans op rode ogen afneemt.

Mocht je toch nog rode ogen krijgen, dan zijn er legio mogelijkheden om de rode ogen te verwijderen aan de hand van bijvoorbeeld fotobewerking programma's. Er bestaat ook de mogelijkheid dat deze functie bestaat op jouw camera. Bestudeer daarom goed wat jouw camera allemaal voor mogelijkheden heeft.

Bouncen

Flitstlicht kan erg bepalen hoe de foto er uit komt te zien. Zorg in ieder geval dat de witbalans instelling op flitsen staat. Niettemin kan de foto uitgebleekt worden door het felle licht. Een tip is dan om het flitslicht niet direct te richten op het onderwerp. Je laat het licht dan weerkaatsen van een muur, plafond of zelf de grond. Dit wordt 'bouncen' genoemd.

Bij de ietwat professionelere flitsapparatuur is het mogelijk om de flitskop te draaien in een hoek waardoor het bouncen behaald kan worden. Standaard camera's, bijvoorbeeld compact of jouw telefoon, hebben veelal deze mogelijkheid niet. Je kunt dan aan de hand van bijvoorbeeld een spiegel of cd het licht laten weerkaatsen. Zo lukt het zonder moeilijke hulpstukken om het licht te laten bouncen.

Werken met de flits is niet het gemakkelijkste onderdeel van fotograferen, maar aangezien je binnen fotografeert in moeilijke licht omstandigheden, bijna onvermijdbaar. Deze tips kunnen je hierbij helpen. Belangrijkste is dat je veel foto's maakt, het gewoon gaat doen en vertrouwd raakt met jouw toestel. Je zult zien dat de foto's in de tijd steeds beter worden.

Foto's gemaakt en nu !

voor-de-zak-van-sint

De foto's zijn gemaakt en nu is het tijd om de mooiste foto's uit te zoeken. Maak er een leuk verhaal van en verzamel bijvoorbeeld de foto's in een leuk fotoboek.

Download de software om lekker aan de slag te gaan.

Succes !

Complete Fotoservice software

Complete Fotoservice software

Je kunt het gehele assortiment van
fotoproducten maken in deze software.