terug naar overzicht

overgangsregeling oude HEMA software

HEMA en haar voormalige leverancier van fotosoftware en fotoalbums, Albelli, hebben samen een oplossing gevonden voor klanten, die hun fotoboek niet op tijd konden afronden of herprinten, voordat HEMA op 16 februari 2016 is veranderd van leverancier. Er is toch een mogelijkheid gevonden om de HEMA software voor Mac en voor Windows voor fotoboeken tijdelijk, voor een periode van 6 maanden, te reactiveren. Voor de online editor geldt een periode van 1 maand.

Zie hieronder de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Nee je bestanden staan op een andere plek dan de software. Als die verwijderd zijn dan zal je het boek dus niet meer kunnen terugoproepen.

De software werkt voor je fotoboeken precies zo als hiervoor. Je kunt je boek dus gewoon open zoals je dit eerder deed. Mocht je ze niet kunnen vinden dan kun je zoeken naar bestanden:

  • Op de PC kan je zoeken op bestanden met de ‘.alb’ extensie.
  • Op de MAC kan je zoeken op naam album of extensie ‘.hema_album’
Nee, je boeken staan op je eigen computer of in de cloud als je je boeken online (dus in een browser zonder software download) hebt gemaakt.
Je hebt tot uiterlijk 4 oktober 2016 de tijd om je boeken te bestellen.
De software werkt voor je fotoboeken precies zo als hiervoor. Je kunt je boek dus gewoon openen en bewerken zoals je dit eerder deed. Je kunt daarna je bestelling plaatsen.

Alle boeken die je nog in de HEMA editor of on-line kunt openen kun je ook nog(maals) printen. Je kunt zoeken naar:

  • Op de PC ‘.alb’ bestanden
  • Op de MAC naar naam album of ‘.hema_album’ bestanden
Je bestelt jouw fotoboek via het bestelproces/kassa van Albelli. Je dient dan een Albelli account aan te maken en je bestelling af te ronden. Zij verzorgen de gehele verdere afhandeling van je bestelling net als de klantenservice.
Nee, je kunt nog boeken afmaken of eerder bestelde boeken opnieuw laten printen. Dit tot uiterlijk 4 oktober 2016. Nieuwe boeken maken kan niet meer.
De oude software is gereactiveerd, je kunt alleen geen nieuwe boeken meer starten. Daarnaast kunnen zijn een aantal producten niet meer beschikbaar. Dit zijn; 10x15 Liggend S fotoboekje, kookboeken, agenda’s en kalenders.
Je rekent af bij Albelli onze vorige leverancier die deze oplossing mogelijk maakt. Het is daarom noodzakelijk dat je bij hen afrekent. De 20% korting wordt dan ook via hun winkelwagentje met een Albelli kortingscode, namelijk HEMAPROC20, verrekend.
Je rekent af bij Albelli onze vorige leverancier die deze oplossing mogelijk maakt. Het is daarom noodzakelijk dat je bij hen afrekent. De 20% korting wordt dan ook via hun winkelwagentje met een Albelli kortingscode, namelijk HEMAPROC20, verrekend.
Je rekent af bij Albelli onze vorige leverancier die deze oplossing mogelijk maakt. Het is daarom noodzakelijk dat je bij hen afrekent. De 20% korting wordt dan ook via hun winkelwagentje met een Albelli kortingscode, namelijk HEMAPROC20, verrekend.
Foto’s blijven altijd op jouw pc staan. Je kunt deze foto’s opnieuw gebruiken voor je af te maken fotoboek, tenzij je die zelf verwijderd.
Nee, we geven standaard 20% korting met kortingscode HEMAPROC20.
De prijzen van Albelli zijn van toepassing op de fotoboeken besteld via deze overgangsregeling. Let op: Fotoboek S liggend is niet te bestellen via deze overgangsregeling. Je ontvangt 20% korting met actiecode HEMAPROC20.
Je rekent af bij Albelli onze vorige leverancier die deze oplossing mogelijk maakt. In principe betaal je dus ook aan hen de kosten van verzending volgens hun tarieven. Dit varieert van 2.95 euro tot 4.95 euro voor de groter verzendingen.
Nee, Albelli berekend geen verwerkingskosten.
De HEMA Editor werkt voor je fotoboeken precies zo als hiervoor. Je kunt je boek dus gewoon open en bewerken zoals je dit eerder deed en bestellen. Je kunt dus gewoon meerdere boeken tegelijk bestellen.
Je rekent af bij Albelli onze vorige leverancier die deze oplossing mogelijk maakt. In principe betaal je dus volgens hun voorwaarden. Dat is vooraf via iDeal, credit card, overboeking, PayPal of via VVV waardebonnen
De levertijden zijn gelijk aan de eerdere standaard levertijden voor thuisbezorging: Je boek wordt standaard binnen 4 dagen verzonden.
Je bestelling wordt afgewikkeld door Albelli onze vorige leverancier die deze oplossing mogelijk maakt. Zij sturen je album naar het door jou opgegeven adres. Bezorging in de winkel is logistiek niet meer mogelijk
Je bestelling wordt afgewikkeld door Albelli onze vorige leverancier die deze oplossing inderdaad aan klanten biedt.
Je bestelling wordt afgewikkeld door Albelli onze vorige leverancier die deze oplossing inderdaad aan klanten biedt. Wij kunnen niet aangeven hoe lang zij deze dienst zullen blijven bieden dat is iets tussen u en Albelli.

Je bestelling wordt afgewikkeld door Albelli onze vorige leverancier, die deze oplossing mogelijk maakt. Zij verzorgen ook de klanten service, mocht er iets mis zijn dan kun je met hen contact opnemen via:

Klantenservice Albelli
e-mail: helpdesk@albelli.nl
telefoon: 020-7083513

openingstijden: Maandag t/m vrijdag: 8:30-17:00

Je bestelling wordt afgewikkeld door Albelli onze vorige leverancier, die deze oplossing mogelijk maakt. Zij verzorgen ook de klanten service, mocht er iets mis zijn dan kun je met hen contact opnemen via:

Klantenservice Albelli
e-mail: helpdesk@albelli.nl
telefoon: 020-7083513

openingstijden: Maandag t/m vrijdag: 8:30-17:00
Je bestelling wordt afgewikkeld door Albelli onze vorige leverancier, die deze oplossing mogelijk maakt. Zij verzorgen ook de klanten service, mocht er iets mis zijn dan kun je met hen contact opnemen via:

Klantenservice Albelli 
e-mail: helpdesk@albelli.nl
telefoon: 020-7083513

openingstijden: Maandag t/m vrijdag: 8:30-17:00
Je bestelling wordt afgewikkeld door Albelli onze vorige leverancier, die deze oplossing mogelijk maakt. Zij verzorgen ook de klanten service, mocht er iets mis zijn dan kun je met hen contact opnemen via:

Klantenservice Albelli 
e-mail: helpdesk@albelli.nl
telefoon: 020-7083513 

openingstijden: Maandag t/m vrijdag: 8:30-17:00
Je bestelling wordt afgewikkeld door Albelli onze vorige leverancier, die deze oplossing mogelijk maakt. Zij verzorgen ook de klanten service, mocht er iets mis zijn dan kun je met hen contact opnemen via:

Klantenservice Albelli 
e-mail: helpdesk@albelli.nl
telefoon: 020-7083513

openingstijden: Maandag t/m vrijdag: 8:30-17:00
Klanten die de afgelopen jaren fotoboeken hadden besteld bij HEMA zijn op de hoogte gebracht via een servicemail. Daarnaast is er in meerdere nieuwsbrieven aandacht geschonken aan het aflopen van deze regeling. In de software heeft in het beginscherm altijd de einddatum (4 oktober) gestaan. Op de website van HEMA heeft altijd een bericht gestaan met alle informatie.
Bij het opstarten van de software wordt er een scherm getoond met daarin de einddatum: 4 oktober 2016. Dat is de laatste dag waarop je de bestelling nog kunt plaatsen. We zullen hier ook extra aandacht aangeven in onze communicatie zoals nieuwsbrieven en op de website.
  • Alle functies hebben we ondergebracht in een zeer eenvoudig design.
  • Het is nu mogelijk in een paar minuten een prachtig fotoboek te maken.
  • De software voor HEMA fotoboeken en alle andere fotoproducten in nu hetzelfde: all in one.
  • Een blijvende prijsverlaging van de gedrukte fotoboeken.
  • Cross device technologie waardoor je je fotoproduct kunt maken, opslaan en openen op welk device je maar wilt.
In de korte instructiefilmpjes en de HEMA fotoservice handleiding op onze help pagina bieden we hulp bij het maken van een fotoboek.

handleiding HEMA fotoservice software download
Fotoboek maken bekijk de instructiefilm
Een indeling maken bekijk de instructiefilm
Foto's selecteren bekijk de instructiefilm
Tekst toevoegen aan een fotoboek bekijk de instructiefilm
Werking van de knoppen bekijk de instructiefilm
Achtergronden, kaders en cliparts toevoegen bekijk de instructiefilm

heb je nog andere vragen tips of opmerkingen over het gebruik van de software of overige vragen, neem dan contact op met onze klantenservice.

020 – 224 24 24
ma t/m vr 08:30 - 19:00
ga naar contact
Nee, het assortiment blijft zoals je gewend bent, er komen hoogstens extra opties bij.
De kwaliteit blijft zoals je gewend bent. Onze fotoboeken zijn uitvoerig getest waardoor ze altijd van hoogwaardige kwaliteit zijn.
De prijzen van de gedrukte fotoboeken zijn blijvend in prijs verlaagd. Klik hier om naar het prijsoverzicht te gaan.
Je kunt gewoon inloggen met de gegevens die je in de oude software gebruikte om in te loggen. Ben je je wachtwoord vergeten? Klik dan hier
Staat je vraag er niet bij neem dan contact op met onze klantenservice. Zij zullen je dan vragen een formulier in te vullen om je vraag te beschrijven. We vragen alvast begrip ervoor dat we door de huidige drukte iets langer over een antwoord doen dan je van ons gewend bent. Onze klantenservice is bereikbaarbaar van ma t/m vr 08:30 - 21:00 za 10:00 – 18:00 op telefoonnummer 020 – 224 24 24 of via dit fomulier:
ga naar contact

Nee, een aantal producten zijn helaas niet meer af te maken. Het gaat om de volgende producten:

  • Fotoboek S liggend 10x15 cm
  • Efteling Fotoboek
  • Kookboeken
  • Agenda met foto’s
  • Kalender met foto’s
Het is niet mogelijk om nieuwe fotoboeken te maken aan de hand van de ‘oude’ software. Daarvoor dien je de nieuwe software te gebruiken.
Helaas is dit product niet meer af te maken in de ‘oude’ software.
Helaas is dit product niet meer af te maken in de ‘oude’ software.
Dit fotoboek kan niet besteld worden via deze regeling. Dit heeft technische oorzaken.

Dit kan drie oorzaken hebben:

  • Software is geïnstalleerd op andere computer dan fotoboek gemaakt is. Bestanden worden namelijk lokaal op jouw computer opgeslagen.
  • De bestanden van jouw fotoboek staan in een andere map dan standaard. Zoek op jouw computer naar bestanden met ‘.alb’ extensie.
  • De bestanden van jouw fotoboek zijn verwijderd van de pc. Hier is helaas geen oplossing voor.
De kleuropties zijn helaas niet (meer) beschikbaar via het Albelli bestelproces. Alle kleuren wijken af van de linnen covers, die HEMA verkocht.
Het aanmelden en afmelden voor de nieuwsbrief in deze regeling wordt niet door HEMA ondersteunt. Dit proces verloopt volledig via Albelli.
Helaas is het niet mogelijk om jouw bestelling tijdens deze regeling af te halen in een HEMA filiaal. De bestellingen worden enkel thuis afgeleverd. Je moet daarvoor wel verzendkosten betalen.
Sommige producten zijn niet meer af te maken in de oude software, omdat deze producten niet in het assortiment van Albelli zitten. Aangezien de producten geheel afgehandeld worden door Abelli, kunnen deze producten niet meer aangeboden worden.
Sommige producten zijn niet meer af te maken in de oude software, omdat deze producten niet in het assortiment van Albelli zitten. Aangezien de producten geheel afgehandeld worden door Abelli, kunnen deze producten niet meer aangeboden worden.
De waardebonnen kunnen alleen voor de nieuwe software gebruikt worden en dat staat ook zo in de voorwaarden. Er wordt geen geld terug gegeven voor de waardebonnen.
We betreuren de gang van zaken omtrent het half afgemaakt fotoboek wat gedrukt is. Je kunt de gegevens van het fotoboek, klantgegevens/ordernummer/orderwaarde, sturen via ons contact formulier en zullen je een passende oplossing bieden.
De gehanteerde prijzen van de fotoboeken, die nu gerekend worden tijdens deze overgangsregeling, liggen al lager dan je gewend bent. Je bent nu goedkoper uit. De percentages van 25% en 40% zijn voorbehouden aan korte promoties.
Tijden het bestelproces wordt je gewezen op het aanmaken van een account. Je zal zien dat de website er anders uitziet, in ieder geval geen HEMA. Hier wordt gevraagd om een account of om een account aan te maken.
Ja en nee. Ja, je hebt je HEMA account nodig om je fotoboeken te openen. Nee, voor het bestellen geldt dat er een Albelli account nodig is.
Alle linnen kaften zijn aangepast. Albelli biedt namelijk een volledig ander assortiment aan kleuren aan. Je zult dus altijd verschillen onder vinden qua kleur tussen HEMA fotoboeken met linnen kaft en Albelli fotoboeken met linnen kaft.
Helaas is het niet meer mogelijk om jouw fotoboek in de oude software te openen. De software wordt gedeactiveerd en zal niet meer werken.
Het is niet meer mogelijk om via de oud software fotoboeken na te bestellen. Als je dit nog wilt heb je tot 4 oktober.
Je kunt geen producten meer bestellen na 4 oktober. De bestelling moet uiterlijk op die dag binnen zijn anders is jouw product weg.
Als de code niet meer werkt, heb je waarschijnlijk de code al gebruikt. In contact met de service afdeling van Albelli, kun je kijken of er nog een korting mogelijkheid is.
Je kunt heel simpel gaan beginnen met de nieuwe complete software. Tips en inspiratie vind je hier. Helaas is het niet mogelijk fotoboeken uit de oude software te openen.
Nee, deze software blijft bestaan.

De techniek achter de nieuwe software is zo anders, dat omzetten uit HEMA Foto Editor helaas niet mogelijk is gebleken.

We hebben enorm veel begrip voor de klachten. We proberen het onze klanten zo makkelijk mogelijk te maken maar het lukt niet om iedereen tevreden te stellen. Sommige klanten werken zeer lange tijd aan een fotoboek of gebruiken de software als opslagmedium  Daar is onze service  niet op ingericht. We begrijpen heel goed dat een deel van onze klanten de overgang erg vervelend vindt en we proberen ze zoveel mogelijk tegemoet te komen door ze met mooie kortingsaanbiedingen en begeleiding bij de nieuwe software te helpen een fotoboek in de nieuwe software te maken.


Het uitgangspunt voor de keuze voor een andere leverancier en nieuwe software zijn de wensen van onze klanten geweest.  Zo kan iedereen straks cross device, dus vanaf een tablet, telefoon of desktop, en zelfs samen met iemand anders werken aan een fotoboek. Ook zal de software veel makkelijker worden en de kwaliteit van de boeken nog beter worden.

We zijn deze service 11 jaar geleden begonnen en willen graag blijven innoveren. We merken dat onze klanten daar ook naar op zoek zijn. Daarom zijn we met verschillende partijen in gesprek gegaan en hebben uiteindelijk voor een andere leverancier gekozen.

HEMA doet nooit uitspraken over haar leveranciers, dus ook in dit geval niet.

De overgangsregeling is bedoeld om mensen meer tijd te geven om hun fotoboeken af te maken en te printen. Die tijd is nu ruimschoots gegund. Destijds en in de afgelopen weken heeft HEMA veelvuldig gecommuniceerd dat de regeling na 4 oktober afloopt. In de HEMA Foto Editor is ook al die tijd een ‘terugtelklok’ zichtbaar geweest die mensen bij het opstarten van de software informeerde over het aantal resterende dagen dat de overgangsregeling nog van kracht was. Die terugtelklok heeft ook altijd op onze website gestaan.

HEMA heeft vanaf eind vorig jaar aangekondigd dat zij op 16 februari 2016 zou overschakelen op een andere leverancier van haar fotoboeken. Na die omschakeling vervielen de mogelijkheden om fotoboeken die eerder zijn gemaakt in de vorige software fotoboeken (HEMA Foto Editor) in te zien, te veranderen en te printen. Veel klanten hebben HEMA gevraagd om meer tijd om de fotoboeken af te maken. HEMA en Albumprinter/Albelli, de vorige leverancier van de HEMA Foto Editor en fotoboeken, zijn toen overeengekomen om de HEMA Foto Editor tijdelijk, tot en met 4 oktober 2016, te re-activeren en klanten in de gelegenheid te stellen hun boek af te maken en te printen. De verdere afwikkeling van die orders loopt via Albelli.
terug naar overzicht